Top pozice pro rok 2023

Kvalifikovaní pracovníci jsou na českém pracovním trhu dlouhodobě velmi žádaní a nejinak tomu bude v příštím roce. Které profese v soukromém sektoru tedy budou patřit nejen v roce 2023, ale s vysokou pravděpodobností i v letech následujících, k těm nejpoptávanějším a často obsazovaným? Podívejte se do našeho přehledu.

Budoucnost je v datech. Využívají je všichni, k mnoha účelům, a zájem o data a lidi, kteří s nimi umějí pracovat enormně roste. V následujících letech tedy bude v této oblasti dominovat poptávka po dvou rolích, které se daty přímo zabývají.
 

Datový analytik / Data Analyst 

Pozici datového analytika najdeme v mnoha odvětvích – v IT, ve financích, v HR, v marketingu, energetice. Datový analytik pracuje s daty s využitím různých analytických nástrojů. Tato data následně zpracovává a vyhodnocuje podle potřeby společnosti. Data se mohou týkat například nákupních zvyklostí zákazníků, četnosti využití služeb, které společnost poskytuje, výkonnosti zaměstnanců a mnoha dalších oblastí. Zjištění je následně potřeba dále reportovat a případně se podílet na optimalizaci konkrétních procesů.
Co by měl uchazeč splňovat: tabulky a čísla by vám neměly být cizí. Očekává se vzdělání (ideálně VŠ) ekonomického nebo technického směru, znalost nástrojů jako je Power BI, SQL, Tableau, Excel na pokročilé úrovni. Důležité budou i komunikační dovednosti, abyste byli schopni zjistit potřeby společnosti a interpretovat zjištěné výsledky.
Ve kterých sektorech se uplatní: naprosto ve všech! Ty hlavní jsme zmínili hned v úvodu.
Kolik si může vydělat: dle zkušeností se mzda analytika pohybuje v rozmezí 45-80,000 Kč měsíčně.
Další datově zaměřenou pozicí, která bude vládnout poptávce v dalších letech, je pozice Datového vědce.
 

Datový vědec / Data Scientist

Pozici datového vědce nejčastěji zastávají odborníci na matematiku a statistiku. Jejich úkolem je především vytváření prediktivních modelů, například prodejů, klimatických změn, pojistných či jiných finančních rizik a podobně. Datoví vědci pracují s pokročilou analytikou, s modely umělé inteligence a podílejí se například na vývoji modelů pro strojové učení. Pracují s velkým objemem dat a výstup jejich práce firmy využívají například při tvorbě cen, plánování dodávek, nabídkových strategiích a podobně.
Co by měl uchazeč splňovat: společnosti od Datových vědců očekávají vzdělání v oboru matematiky a statistiky, ideálně MatFyz či ČVUT / VUT. Při práci využijete například Python, R a SQL.
V jakých oborech se uplatní: datoví vědci budou poptáváni ve všech oborech ekonomiky, které digitalizují. Zmínit můžeme například logistiku, life science, finanční sektor, e-commerce, herní či zábavní průmysl, ale také zemědělství.
Kolik si může vydělat: příjem datového vědce se pohybuje v rozmezí 80-130,000 Kč měsíčně.
 
Letí vše, co je online. V marketingu to platí zejména pro pozice orientované na efektivní webové stránky a internetové reklamní kampaně.
 

Digital Marketing Specialist / Web

Webové stránky jsou jedním z hlavních prodejních nástrojů firmy a to určuje důležitost této role. Společnosti proto budou poptávat odborníky, kteří jim pomohou s analytikou webu, s jeho optimalizací, poradí, jak webové stránky transformovat tak, aby byly funkční, zaujaly, a přinášely zisk v podobě více návštěv, více interakce a více prodejů. Role obnáší pravidelné sledování výkonnosti webu a jeho průběžné úpravy a testování.
Co by měl uchazeč splňovat: zásadní pro tuto pozici je znalost postupů optimalizace pro internetové vyhledávače (SEO) a dobrá orientace v Google Analytics. To je základ pozice. Pokud se okrajově vyznáte v CSS a HTML, bude to pro vás výhodou. Měli byste být schopni analytického a zároveň obchodního smýšlení, dokázat prezentovat své nápady a myšlenky a samozřejmě je i zrealizovat. Většina zaměstnavatelů bude očekávat dobrou znalost angličtiny. 
Ve kterých sektorech se uplatní: specialisty na web budou hledat firmy v technickém segmentu, ve službách, ve finančním sektoru nebo v E-commerce
Kolik si může vydělat: dle zkušeností se vaše mzda bude pohybovat v rozmezí 60 – 100,000 Kč měsíčně.
 

PPC Specialista

PPC Specialista je zodpovědný za vytváření, nastavování a správu reklamních kampaní na webu. Reklamy je potřeba sledovat, cílit na konkrétní skupiny uživatelů, vyhodnocovat jejich úspěšnost a případně je upravovat, aby byly co nejvýkonnější a přinášely firmě nové zákazníky. 
Co by měl uchazeč splňovat: na této pozici si zaměstnavatelé nejvíce cení zkušeností, například z marketingové agentury, která se touto agendou zabývá. Měli byste se orientovat v Google Ads, Sklik, Facebook Ads, i zde využijete znalost analytického nástroje typu Google Analytics. Tato pozice je obvykle méně náročná na znalost angličtiny, pokud reklamy cílí na lokální publikum. 
Ve kterých sektorech se uplatní: PPC specialisty hledají nejčastěji firmy podnikající ve službách, financích, retailu, e-commerce a médiích.
Kolik si může vydělat: dle zkušeností se vaše mzda bude pohybovat v rozmezí 43 – 80,000 Kč měsíčně
 
Česká republika je průmyslovou ekonomikou a v tomto směru je trendem posledních let sektor R&D – Research and development – tedy výzkum a vývoj. Vzhledem k rychlému rozvoji tohoto segmentu a množství zaměstnavatelů, kteří na českém trhu působí, nebude v žebříčku nejpoptávanějších pozic v příštím roce chybět pozice Vývojového inženýra.
 

Vývojový inženýr Hardware / elektro

Hardware inženýr analyzuje požadavky zákazníků ve fázi vývoje určitého elektro produktu. Jeho zodpovědností je pak navrhnout optimální řešení – architekturu elektronických komponent budoucího výrobku – například produkty využívané v autonomním řízení, motory, kompresory a mnoho dalšího. 
Co by měl uchazeč splňovat: Firmy preferují vysokoškolské vzdělání v oblasti elektroinženýrství, elektroniky, informatiky, uplatní se ale i středoškoláci se tímto zaměřením. Zapotřebí bývá i znalost angličtiny a schopnost orientovat se v technické dokumentaci. Zaměstnavatele potěší schopnost programovat v C/C++ a znalost technických nástrojů – CAN/LIN či CAD systémů (AutoCAD). 
Ve kterých sektorech se uplatní: HW inženýry s elektro specializací hledají téměř všechny průmyslové společnosti – automobilky, dopravní – železniční, letecké; obecně elektrovýroba. 
Kolik si může vydělat: dle zkušeností se vaše mzda bude pohybovat v rozmezí 55 – 90,000 Kč měsíčně

Náplň práce, zodpovědnosti a používané technologie se na jednotlivých rolích mohou v závislosti na oboru a zaměření společnosti lišit. 
Ať už uvažujete o změně kariéry nebo přijímáte zaměstnance, tento přehled pro vás může být informací, co na pracovním trhu v příštím roce očekávat.

Kristýna Králová

Marketing Manager, Hays Czech Republic
Profil autora na LinkedIn

 

00

Join our social networks

    

 
Looking for a job? Click here to access our latest job offers or get in touch with one of our expert consultants.

 
How does your salary compare to current labour market trends? Find out in our online salary checker.