4 méně časté otázky, které se objevují na pohovoru

Příprava na pracovní pohovor by v ideálním případě měla obsahovat i to, jakým způsobem budete odpovídat na otázky, které lze od personalistů očekávat. Zcela jistě budete hovořit o vaší praxi, zkušenostech, dovednostech. Můžete se ale setkat s otázkami, které mezi ty standardní nepatří, ale přesto je vysoká pravděpodobnost, že na pohovoru padnou. 
 
Níže uvádíme několik z nich i s doporučeními našich odborníků, jak nejlépe reagovat, abyste zvýšili své šance na úspěch. 
 

1. "Proč bychom vás měli zaměstnat?"

Tato otázka nepatří mezi uchazeči o práci k oblíbeným. Personalista se však pomocí tohoto dotazu snaží zjistit vaši motivaci pro danou pracovní nabídku. Měli byste tedy zmínit ta nejdůležitější fakta, která z vás činí ideálního uchazeče na tuto pozici. Odpověď by neměla být obsáhlá, ale spíše věcná a co nejvíce konkrétní. 
 
Vzpomeňte si na své největší úspěchy, kterých jste ve své dosavadní kariéře dosáhli. Uveďte, jaké ze svých současných dovedností a kompetencí u nového zaměstnavatele můžete využít. Zmiňte také, co vás na popisu pracovního místa zaujalo a motivovalo, popřípadě jak na vás působí prostředí a kultura firmy, do které se hlásíte. Hledejte společnou linku mezi vašimi dovednostmi, preferencemi, a toho, co váš potenciální zaměstnavatel hledá.
 
Můžete také uvést zájmy či kurzy, kterých jste se zúčastnili, pokud jsou pro vaši novou práci relevantní. To bude sloužit jako potvrzení vašich ambicí a potenciálu.
Na závěr můžete zmínit, proč vás tato konkrétní nabídka zaujala a co vás přimělo na ni reagovat.
 

2. "Jaký je Váš největší profesní úspěch?"

To je nesmírně důležitá otázka, která pomáhá personalistovi poznat dovednosti kandidáta a pochopit, jak definuje úspěch. Než odpovíte na otázku, zamyslete se nad tím, který z vašich profesních úspěchů měl největší vliv na vaši kariéru nebo rozvoj společnosti, pro kterou jste v té době pracovali.
 
Každý zaměstnanec dosahuje jiného úspěchu, vše závisí na úrovni pozice, senioritě ve firmě nebo kvalifikaci. Své úspěchy byste proto neměli podceňovat, ale prezentovat je jako důležitou aktivitu s pozitivním výsledkem.
 
Chcete-li co nejlépe vypovídat o svém úspěchu, použijte model STAR. Nejprve představte situaci, upřesněte podstatu problému, který bylo třeba vyřešit, a poté přejděte k výzvám, kterým jste v té době čelili. Poté se podívejte na kroky, které jste podnikli, a předložte závěry a výsledky vašeho postupu. Díky tomu se budete prezentovat jako profesionál, který efektivně řeší problémy a neustále se rozvíjí.
 

3. "Jak se vyrovnáváte s neúspěchy?"

Otázka vypořádání se s neúspěchy je důležitým prvkem nejen při přijímacím pohovoru, ale i pro vaši budoucí práci. Všímat si a přijmout selhání je potvrzením sebevědomí a vynalézavosti zaměstnance.
 
Chcete-li dobře odpovědět, podívejte se na obtížnou situaci, ze které se vám podařilo dostat. Připomeňte si konkrétní problém a ukažte, jak jste se s ním vypořádali. Hovořte o řešení, které jste použili, a o závěrech, které se vám z této zkušenosti podařilo vyvodit.
Pamatujte, že neúspěch potká každého a je třeba se ho naučit přijímat. 
 

4. "Jak se staráte o svůj kariérní rozvoj?"

Zaměstnavatelé velmi kladně hodnotí proaktivní přístup ke zlepšování dovedností a kompetencí, protože takoví zaměstnanci jsou pro skutečnou hodnotou. Připravte se tedy na tuto otázku, povídejte o kurzech a školeních zacílených na váš rozvoj v oblasti, ve které pracujete. Přemýšlejte o tom, jaké kroky podnikáte, abyste drželi krok s dobou ve vaše oboru, abyste mohli efektivně čelit novým výzvám.
 
Závěrem můžete uvést, jaký dopad by vaše případná spolupráce s novým zaměstnavatelem mohla mít na váš kariérní rozvoj. 
 

Martina Papoušková

Section Manager, Hays Czech Republic
Profil autora na LinkedIn

 

00

Join our social networks

    

 
Looking for a job? Click here to access our latest job offers or get in touch with one of our expert consultants.

 
How does your salary compare to current labour market trends? Find out in our online salary checker.