3 typy otázek na pohovoru a jak na ně odpovědět

Pokud se právě připravujete na pracovní pohovor, je velmi důležité počítat se všemi eventualitami, které mohou nastat – včetně toho, že se připravíte i na různé typy otázek, které by vám mohly být během pohovoru položeny.

Abychom vám s přípravou pomohli, představíme vám v tomto blogu tři základní typy otázek, co je jejich cílem a jak je nejlépe zodpovědět.

Situační otázky, otázky založené na kompetencích a behaviorální otázky

Je velmi důležité rozlišit jednotlivé typy otázek, protože každá z nich sleduje jiný cíl. Pokud to dokážete, můžete tak personalistovi dát odpověď, kterou od vás skutečně chce slyšet.

  • Situační otázky vám dávají možnost ukázat váš přístup ke konkrétnímu scénáři a ukázat, jak byste danou situaci zvládli. Je možné, že vás na pohovoru požádají, abyste uvedli konkrétní příklad z praxe, jak jste v dané situaci postupoval.
     
  • Otázky zaměřené na kompetence se snaží otestovat vaše znalosti a chování, které jsou potřeba pro to, abyste mohli efektivně vykonávat práci na nabízené pozici.
     
  • Behaviorální otázky slouží k tomu, aby prověřily vaše charakterové kvality, konkrétně jak jste se zachovali v potenciálně složité situaci, a na základě toho předpovídají, jak byste se zachovali v podobné situaci v budoucnu.

Je dobré mít na paměti, že ne všechny otázky, které vám budou na pohovoru položeny, spadají do těchto tří kategorií. Způsob, jakým jsou kladeny a jak na ně odpovídat se někdy překrývá. Níže proto uvádíme několik konkrétních příkladů, které vám pomohou nastínit, jak je co nejlépe zodpovědět.

1. Situační otázky

Tyto otázky jsou založeny na konkrétních scénářích, které byste mohli v dané roli teoreticky očekávat. Jejich cílem je, aby dotazovaný neprezentoval předem zobecněné, jednoduché odpovědi o svých dovednostech a zkušenostech. Mají vás přimět k tomu, abyste si představili danou situaci a vaše jednání v této chvíli. Zodpovědět takové otázky může být těžké, jelikož musíte odpovědět na místě, bez přípravy, což je jedna z dovedností, kterou u vás personalista testuje. Odpovědí na tuto otázku ukážete, že jste schopni převzít v dané situaci zodpovědnost nebo že umíte požádat o pomoc a zůstat i pod tlakem klidní a učinit správné rozhodnutí.

Předtím, než otázku zodpovíte, dejte si chvilku na úplné pochopení toho, na co se vás ptají. Snaží se zjistit, jaký mám time management? Chtějí zjistit, jestli zvládám konflikty?

Příklad situační otázky č.1: „ Víte, že váš kolega udělal v práci chybu, ale všimli jste si jí pouze vy. Co uděláte?“

  • Jak odpovědět? Rozhodně se vyvarujte odpovědi (a to platí pro všechny situační otázky), ve které se zříkáte zodpovědnosti a přehazujete ji na někoho jiného. Očekává se od vás, že dokážete převzít odpovědnost za danou situaci a v klidu najdete řešení.
     
  • Příklad dobré odpovědi: Pokud již s obdobnou situací máte zkušenost, čerpejte z ní. Fungovalo by například následující: „ Nejprve bych vyhodnotil danou situaci a ujistil se, zda se má tvrzení zakládají na pravdě. Dále bych postupoval dle interních směrnic pro řešení situace – například bych přímo kontaktoval svého šéfa předtím, než bych problém předal někam dál. Případně bych situaci probral s dotyčným kolegou a sdělil mu, co si myslím, že se stalo a jaký dopad může mít tato chyba, jak ji lze řešit a co mohu udělat proto, abych mu pomohl. Pokud si je ale kolega jistý, že k žádné chybě nedošlo, vyhledal bych jeho nadřízeného a sdělil mu své pochyby.

Příklad situační otázky č. 2: „Popište některou z chyb, kterou jste udělal v práci.“

  • Jak odpovědět? Všichni jsme lidé a děláme chyby, bude se tedy od vás očekávat, že jste schopni připustit si, že i vy jste v minulosti udělali nějakou chybu. Není to otázka, která by vás měla „nachytat“. Naopak kdybyste odpověděli tak, že jste v minulosti žádnou chybu neudělali, může to vést k vytvoření dojmu, že nejste ochotni nebo schopni se z předchozích nezdarů poučit. Lidé, kteří s vámi povedou pohovor budou chtít vidět, že o svých chybách dovedete uvažovat a umíte se z nich poučit do budoucna. Jak již bylo zmíněno výše, zkuste se opět zamyslet nad tím, proč je vám tato otázka kladena.
     
  • Příklad dobré odpovědi: Během svého působení na pozici X ve společnosti Y jsem promeškal termín pro odevzdání projektové dokumentace, jelikož jsem nedostatečně komunikoval se svými kolegy. Ihned jak jsem zjistil, že termín nejsme schopni dodržet, kontaktoval jsem všechny zainteresované, abych jim sdělil, že na vyřešení situace tvrdě pracujeme a kdy konkrétně by mohli očekávat dokončení projektu. Pracovali jsme přesčas, abychom úkol co nejrychleji dokončili. Po odevzdání dokumentace jsem vytvořil sdílenou tabulku, která se obsahovala všechny potřebné termíny a také ukazovala to, v jaké fázi se daný projekt právě nachází. Od té doby se tato tabulka používala na veškeré další projekty a nezmeškali jsme již žádný termín odevzdání.“

2. Otázky zaměřené na kompetence

Tyto otázky se používají k hodnocení konkrétních atributů, znalostí a chování. Například náborový manažer, který chce lépe porozumět vašemu chování se může zeptat na různé způsoby, jakými jste při řešení problému použili své analytické schopnosti ve vašem předchozím zaměstnání. Může se vás také zeptat, jakým způsobem jste si vytvořili silné profesionální vztahy s kolegy. I když se může zdát, že tyto otázky jsou situační, rozdíl je v tom, že u těchto otázek je méně pravděpodobné, že budou založeny na hypotetické situaci. Naopak vám umožní čerpat přímo z příkladů z reálného života a můžete se ve své odpovědi zaměřit na konkrétní kompetence než pouze na obecný přístup k situacím.

Stejně jako u situačních dotazů byste měli chvíli před odpovědí přemýšlet nad tím, na co se personalista/manažer skutečně ptá nebo co hledá

Typická otázka zaměřená na kompetence č. 1: „ Řekněte nám, kdy jste museli použít svou kreativitu k vyřešení nějakého problému.“

  • Jak odpovědět? Kreativní lidé jsou často schopni přicházet s novými řešeními problémů, na které by ostatní členové jejich týmu ani nepomysleli. V této otázce bude tazatel bude chtít zjistit, jakým způsobem přistupujete k problémům. Určitě můžete využít techniku STAR, která vám pomůže strukturovat odpověď a vyprávět příběh.
     
  • Příklad dobré odpovědi: “Pracoval jsem v personální společnosti, kde se jeden z klientů snažil zjistit příčiny vysoké fluktuace zaměstnanců. Můj manažer mě požádal o zpracování analýzy dat, abych identifikoval trendy či vzorce naznačující pravděpodobné příčiny. Nakonec jsem vytvořil anonymní dotazník pro zaměstnance, který mohl každý vyplnit online. Z tohoto dotazníku vyplynulo, že zaměstnanci byli znepokojení tím, že jim společnost neposkytuje dostatečná školení a není jim umožněn rozvoj. Mnoho respondentů se také domnívalo, že je obtížné mluvit s vedením. Klient poté použil tato zjištění k provedení změn, díky kterým se během následujících šesti měsíců snížila fluktuace o třetinu.“

Typická otázka zaměřená na kompetence č. 2: „Povězte mi o době, kdy jste podporoval kolegu, kterému se v práci nedařilo?“

  • Jak odpovědět? Opět s použitím techniky STAR by vaše odpověď měla jasně ukázat vašeho týmového ducha a empatii a také to, jak jste ji použili, abyste pomohli vašemu kolegovi.
     
  • Příklad dobré odpovědi: Kolega, který se do týmu připojit teprve nedávno, měl potíže s používáním softwaru, který ve firmě používáme. Nabídl jsem mu, že mu poskytnu nějaké průběžné školení a podporu a od té doby software využívá profesionálně a pomáhá našemu týmu k dosažení skvělých výsledků, které za posledních šest měsíců zvýšily zisky společnosti o čtvrtinu.“

Nezapomeňte, že kompetence jsou znalosti a chování, které jsou potřebné pro konkrétní roli. Takže během přípravy na pohovor zkontrolujte popis práce, co konkrétně daná společnost hledá a vymyslete jasné příklady, na kterých můžete tyto kompetence prokázat. Díky příkladům můžete zároveň předvést své odborné znalosti.

3. Behaviorální otázky

Behaviorální otázky jsou pokládány především z toho důvodu, aby od vás tazatel získal informaci o tom, jak byste pravděpodobně dokázali zvládnout jakoukoliv konkrétní výzvu na základě vašeho chování v předchozích obdobných situacích. Zatímco situační otázky dešifrují, jak byste přistupovali k určitým scénářům a otázky založené na kompetencích dokazují, že máte dovednosti potřebné pro danou roli, behaviorální otázky zjišťují, jaké máte charakterové vlastnosti a jestli máte přesně ty, které společnost hledá. Tyto otázky vychází z toho, že minulé chování predikuje i chování budoucí. Mohou se dotýkat aspektů jako je práce v týmu, adaptabilita, time management apod.

Typická behaviorální otázka č. 1: „ Uveďte mi příklad něčeho, co jste ve své práci vyzkoušel a co nefungovalo. Jak jste se z toho poučil?“

  • Jak odpovědět? O důležitosti kreativity a schopnosti převzít iniciativu jsme hovořily výše, ale zásadní součástí kreativity je také schopnost uvědomit si, že ne všechny vaše nápady budou nutně fungovat. Pokud vám bude položena taková otázka, manažer bude chtít vidět, zda jste se poučili ze situací, co se nepovedlo a co naopak fungovalo.
     
  • Příklad správné odpovědi: Během mé práce pro sportovní centrum jsme dostali nápad zavést jednorázové měsíční členství. Mnoho lidí, které si pořídilo tento typ členství, si ho již ale neprodloužilo, což pro podnik nebylo efektivní z hlediska nákladů. Proto jsme se rozhodli zavést nejkratší členství na šest měsíců, abychom udrželi centrum  v zisku.“

Typická otázka zaměřená na chování č. 2: „ Řekněte mi příklad situace, kdy jste měl pravdu, ale přesto jste musel dodržovat nařízení a postupovat dle pokynů.“

  • Jak odpovědět? Nejlépe, jak odpovědět na tuto otázku je ukázat, že jste zodpovědný a týmový hráč, který dělá to, co je potřeba udělat a přitom i tak zůstává motivovaný a pomáhá udržovat motivaci kolegů, přestože nesouhlasí s daným rozhodnutím.
     
  • Příklad dobré odpovědi: „Blížil se termín pro potvrzení finální podoby nové brožury, proto jsme s ostatními členy týmu pracovali na dokončení a vyhodnocení průzkumu trhu, na kterém jsme se dohodli. Měl jsem však obavy ohledně relevance rozsahu použitých dat v našem výzkumu, což jsem zmínil i na schůzce týmu. Následně jsme provedli několik drobných změn, ale abychom se vyhnuli podobné situaci, rozhodli jsme se provést podobný výzkum v následujících měsících, který bude probíhat v delším časovém úseku, abychom získali relevantnější výsledky.“

Pokud se s těmito běžnými otázkami na pohovoru seznámíte a připravíte se na ně, bude vás druhá strana vnímat jako uchazeče, na kterého je spoleh a který umí učinit správná rozhodnutí. Na pohovoru budete moci předvést svou hodnotu tak, jak byste to prostřednictvím „šablonových“ odpovědí neměli šanci dokázat.


Lucie Veselá

Team Leader, Hays Sales & Marketing
Profil autora na LinkedIn

 

00

Join our social networks

    

 
Looking for a job? Click here to access our latest job offers or get in touch with one of our expert consultants.

 
How does your salary compare to current labour market trends? Find out in our online salary checker.