Jaké jsou vaše silné a slabé stránky? Jak odpovědět

Bezpochyby se jedná o jednu z nejméně oblíbených a zároveň nejočekávanějších otázek na pracovním pohovoru. Řada uchazečů s touto otázkou zápasí, správně ji zodpovědět může být složité, a proto rozhodně není na škodu se na ni dobře připravit. Paradoxně totiž patří do kategorie otázek, které Vám mohou pomoci zapůsobit a udělat ten správný dojem. 

Na začátku je dobré si říci, že správná odpověď na tuto otázku neexistuje. Dobrá, nebo dokonce skvělá odpověď bude záviset na vašich schopnostech a zkušenostech. Váš přístup a struktura odpovědi napoví, jakým typem člověka jste a zda můžete firmě nabídnout to, co hledá.
Pojďme se tedy podívat na každou část otázky samostatně.


"Jaké jsou Vaše silné stránky?"

Je téměř jisté, že tuto otázku na pohovoru uslyšíte. V tomto okamžiku získáváte možnost zdůraznit své vlastnosti a dovednosti, ke kterým se v jiném bodě rozhovoru nemuseli dostat. 
Neznamená to však, že začnete na personalistu chrlit seznam vlastností, který nebude nijak unikátní, ale za to by vás mohl vrhnout do dobrého světla. Jak jsme zmínili, neexistuje sice správná odpověď na tento typ otázky, existuje však spousta špatných. 

Vše, co odpovíte, musí být relevantní k dané pozici a společnosti. Během přípravy na pohovor si znovu projděte popis pracovního místa a zaměřte se na to, zda splňujete požadavky nejen z kategorie předchozích pracovních zkušeností. Věnujte trochu času prozkoumání společnosti a její kultury, ať už prostřednictvím jejích webových stránek nebo na sociálních sítích. To Vám pomůže rozpoznat, zda je pro Vás tato firma to pravé a zda ve Vás najdou člověka, kterého hledají. 

Správná odpověď by tedy měla obsahovat kombinaci technických dovedností, přenositelných dovedností a charakterových vlastností. Pokud se ucházíte o roli, která vyžaduje tvrdé dovednosti, které vám chybí, je nejlepší zaměřit se na vlastnosti a měkké dovednosti a ukázat, jak je můžete uplatnit zde. Jednou z vašich silných stránek může být například rychlost, s jakou získáváte nové technické dovednosti. To je dobré doložit příkladem z minulosti.
 
Pracovní pohovor Vám umožní prezentovat se tak, abyste se odlišili od ostatních uchazečů. Neříkejte nic zřejmého, co by mohl tvrdit jakýkoli kandidát. Jednou z nejméně oblíbených a poněkud zbytečných odpovědí z pohledu personalisty je odpověď „Tvrdě pracuji“, která má spíše opačný účinek, než v jaký byste doufali.  Každý zaměstnavatel předpokládá, že se ze sebe budou snažit zaměstnanci vydat maximum. Je dost nepravděpodobné, že by někdo z ostatních uchazečů o sobě řekl „Pracuji spíše tak na půl plynu…“. Zamyslete se proto, co vás dělá jedinečným a která vaše vlastnost se pro tuto roli nejlépe hodí.

Buďte konkrétní. Jakýkoliv vágní popis vašich skvělých dovedností se bude zdát neupřímný, pokud jej nedoložíte konkrétními příklady z praxe. Hlásíte se na obchodní roli a chcete se pochlubit například dobrými vyjednávacími dovednostmi? Zdůrazněte přitom, jakých úspěchů jste díky nim v předchozím zaměstnání dosáhli. 


"Jaké jsou Vaše slabé stránky?"

S touto otázkou lidé obvykle bojují více. Není ovšem míněná jako past, jak se někdo může domnívat. 
Pokud se s touto otázkou na pohovoru setkáte, a ta pravděpodobnost je vysoká, neměli byste o odpovědi dlouze přemýšlet. Není chybou odpovědět obratem a ukázat tak, že jste se připravili, právě naopak. Navíc, nebudete-li si před personalistou svou odpověď dlouze promýšlet, nevzbudíte dojem, že vám chybí sebereflexe.

Zdravé sebevědomí je pro zaměstnavatele často žádoucí vlastností a ukazuje, že dokážete dobře spolupracovat s ostatními. Zdůrazňuje, že jste schopni posoudit svůj vlastní výkon a stavět na něm, stejně jako si vzít ponaučení z konstruktivní kritiky a pokračovat dál. Upřímnost se zde tedy hodí. Neobviňujte ze slabostí druhé, neomlouvejte své chyby neschopností jiných, to potenciálního zaměstnavatele spolehlivě odradí. 

Samozřejmě existuje také riziko, že zajdeme příliš daleko opačným směrem. Přílišná upřímnost může být také na škodu, pokud budete vyjmenovávat až mnoho nedostatků. Nalézt vhodnou rovnováhu je tedy zásadní. 

Přemýšlejte nad tím, co chce personalista skutečně zjistit. Ve vaší nové roli se budete zcela jistě potýkat s určitými výzvami, vysvětlete tedy, jak jste v minulosti reagovali na jiné problémy a ukažte, že jste se při jejich řešení poučili a díky tomu i zlepšili.

V žádném případě to ovšem neznamená, že byste se měli snažit prezentovat své slabé stránky jako kvality. Na odpovědi typu „Jsem perfekcionista“ nebo „Musím mít neustále něco na práci“ personalista nečeká. Pokud se skutečně považujete za perfekcionistu a chcete to uvést jako slabou stránku, vhodnější formulací je například „Někdy trávím příliš mnoho času nad detaily. Tato práce by se mi líbila, protože by mi umožnila rozvinout schopnost dívat se na problematiku komplexně."

Ve vaší odpovědi se vyhýbejte slovům, která mohou být vnímána jako příliš negativní (např. „V tomto projektu jsem nebyl úspěšný“, „Tento projekt šel od začátku špatně“). Místo toho vysvětlete, že projekt nebo úkol „nešel tak dobře, jak jsem doufal“ nebo že „výsledky mohly být lepší“ – to ukáže, že držíte vysoké standardy a vždy se snažíte odvést co nejlepší práci. Poté uveďte, proč si myslíte, že se to stalo a co jste během příštího projektu udělali lépe.

Dalším tipem je vybrat slabé stránky, které nemusí být nutně v přímé souvislosti s danou rolí. Například:
Ucházíte se o pozici, která vyžaduje pravidelnou komunikaci s novými lidmi? Pokud tomu tak není, můžete například zmínit, že jste spíše zdrženlivější a navázat bližší kontakt s cizími lidmi vám chvíli trvá. 

Budete muset často mluvit na pódiu nebo do kamery? Pokud ne, můžete říci, že před veřejným vystoupením či prezentací před publikem býváte nervózní.

Toto je další případ, kdy můžete ke svému prospěchu využít vše, co se dozvíte o společnosti a o pozici samotné. Čím více budete vědět o tom, co budete k úspěchu potřebovat, tím spíše poznáte, co je irelevantní. To mohou být vaše slabiny.
 
Tato otázka nepatří na pohovoru mezi běžné jen tak bezdůvodně. Personalisté se díky ní mohou dozvědět hodně o vaší osobnosti, dovednostech a potenciálu pro rozvoj. Věnujete-li čas tomu, aby vaše odpověď měla patřičnou strukturu a požadovaný výsledek bude pozitivní, vytvoříte ten nejlepší možný dojem a budete zas o krok blíž k tomu, abyste získali práci, po které toužíte.
 
 

Martina Papoušková

Section Manager, Hays Czech Republic
Profil autora na LinkedIn

 

00

Join our social networks

    

 
Looking for a job? Click here to access our latest job offers or get in touch with one of our expert consultants.

 
How does your salary compare to current labour market trends? Find out in our online salary checker.