Co dělat při výpadku paměti na pohovoru?

Na pracovní pohovor jste se důkladně připravili, jste v tom správném rozpoložení, pozitivně naladěni a sršíte zdravým sebevědomím. To je ale najednou pryč a vy s hrůzou zjistíte, že si nejste schopni vybavit nic z toho, co jste si ještě před chvílí nacvičili. 

Co tyto náhlé výpadky paměti způsobuje?

Všichni jsme lidé a všichni jsme to už někdy zažili – ať už to bylo při zkoušce, prezentaci nebo právě při pracovním pohovoru – důležité je, jak se s tím vypořádáme a jak se posuneme dál. Nejprve si tedy pojďme říct trochu více o tom, proč se to vůbec stává a co se děje ve vašem mozku, když vaše paměť najednou z ničeho nic v rozhodujících okamžicích úplně vypne.

Výzkum ukázal, že když jsme ve stresu, „...mozek má tendenci vypnout kortikální sítě v mozku, které se podílejí na kreativitě, uvažování, plánování a abstraktním myšlení.“ V podstatě se stane, že místo toho, aby se mozek soustředil na daný úkol, přejde do režimu tzv. „fight or flight“ – volně bychom mohli přeložit jako „bojuj nebo vypni“. Jedná se o fyziologickou reakci na situaci, kterou mozek vnímá jako děsivou, ať už fyzicky nebo psychicky.

„Zatemnění mysli“ je definováno nedostatkem vědomého uvědomění. Podobně jako při položení otázky při přijímacím pohovoru může vaše paměť může náhle „vypnout“, i když znáte odpověď na položenou otázku a dokážete plně formulovat správnou odpověď – jen ne ve chvíli, kdy je to zrovna potřeba.

Rozdíl mezi složením zkoušky a přípravou na ni je však totéž, jako když se plně připravíte na pracovní pohovor a poté se ho přímo účastníte. Během přípravy jste přirozeně uvolněnější, což umožňuje dokonale logické a racionální myšlení, označované jako stav „studeného poznání“.
Během tohoto procesu mozek produkuje méně stresových hormonů. Při více stresových situacích začne mozek vylučovat více stresových hormonů, které znesnadňují komunikaci mezi oblastmi mozku, dostáváte se do stavu „horkého poznání“ – a vy máte ono pověstné „okno“.

Takhle funguje naše tělo. Pravděpodobně se dříve či později v této situaci všichni ještě ocitneme, ale dali jsme dohromady několik jednoduchých tipů, které vám mohou pomoci se s výpadkem mysli vypořádat. Už jen vědomí toho, že budete vědět, jak se v dané situaci zachovat, Vám pomůže získat potřebnou psychickou rovnováhu a klid.
 

Čtyři věci, na které se zaměřit při výpadku paměti na pracovním pohovoru

1. Zůstaňte v klidu a nepropadejte panice. To je zásadní. Je důležité vědět, že pocit hrůzy a potenciální katastrofy, která vás náhle zaplaví, není na místě a není to skutečný strašák. Zůstat v klidu umožní vaší mysli dostat se zpět do stavu chladného poznání, což vám umožní myslet racionálněji.

2. Zhluboka se nadechněte. Nejen, že tak získáte chvíli k tomu, abyste se vzpamatovali, ale hluboký nádech také pošle zprávu do vašeho mozku, abyste se uklidnil a relaxoval. Váš mozek vyhodnotil pracovní pohovor jako ohrožující situaci, ale vy se zhluboka nadechnete a v klidu mu pošlete zprávu, že se tentokrát mýlí.

3. Přiznejte, že máte okno. Personalista je také člověk a vy tak ukazujete poctivost a pokoru a zároveň máte příležitost se posunout v pohovoru dál. Mohlo by vám to také pomoci uvolnit se od náhlé reakce vašeho mozku v módu „fight or flight“ a vy můžete požádat personalistu, aby otázku zopakoval.

4. Zopakujte otázku zpět personalistovi. To je vaše další možnost. Získáte tak chvíli na to, abyste posbírali své myšlenky a znovu si poslechli otázku svým vlastním hlasem a aby personalista potvrdil, že jste otázku slyšeli a pochopili správně.

Každý z těchto kroků vám poskytne rozhodující čas navíc, abyste si mohli své myšlenky poskládat zpět a dopřáli vašemu mozku krátký odpočinek. Když se jimi budete řídit, zjistíte, že se vaše mysl velmi brzy opět dostane do původní kondice a vy budete schopni adekvátně reagovat na všechny dotazy, které při pohovoru padnou.
 

Jak zabránit výpadkům paměti při pohovoru do budoucna?

Probrali jsme tedy, co dělat, když se do této situace dostanete. Ale je něco, co můžete udělat pro to, aby se to nestalo?

Při přijímacím pohovoru buďte uvolnění, jak jen to půjde. Posaďte se pohodlně, soustřeďte se na sebe a váš výkon. Jak jsme zmínili výše, když jste uvolnění, jste ve stavu ‚studeného poznání‘, přemýšlíte logicky a racionálně, a proto máte nejlepší možnou pozici, abyste během pohovoru podali co nejlepší výkon.

Nepřežeňte to s přípravou – pokud se snažíte všechny své odpovědi na běžné otázky na pohovoru zapamatovat, budete nejen znít tak trochu jako stroj, ale je také pravděpodobnější, že zapomenete zásadní detaily. Přílišná příprava na pohovor vás také může dostat do situace, kdy budete přesvědčeni o tom, že existuje jen jediný způsob, jak odpovědět – a i to vás může ve chvílích stresu podrazit.

Poslouchejte pozorně otázky, které vám personalista pokládá. Soustřeďte se jen na tuto jednu věc, nepřemýšlejte o ničem jiném, nezajímejte se o každý malý detail kolem vás a místo toho aktivně naslouchejte otázkám, na které se Vás ptají.

Dělejte si poznámky, které vám pomohou vybavit si klíčové body otázky. Tak budete moci poskytnout nejlepší možnou a nejrelevantnější odpověď. Pokud jste si dělali poznámky během vaší přípravy na pohovor, můžete je mít u sebe a tak se ujistit, že jste nezapomněli na žádný důležitý aspekt, který by vám mohl ve výběrovém řízení pomoci uspět. 

Netrapte se momenty ticha, pokud se během pohovoru objeví. Jsou normální v jakékoli konverzaci, bez ohledu na situaci, takže se nebojte, pokud na ně dojde. Využijte jich tak, že si rozmyslíte svou odpověď.

Gestikulujte – samozřejmě přiměřeně, pokud vám to v projevu pomáhá. Tato studie, kterou zveřejnila University of Illinois, zjistila, že účastníci, kterým bylo povoleno používat gesta rukou při vybavování si informací, dosahovali mnohem lepších výsledků než ti, jejichž gesta byla omezena.

Všichni jsme už „okno“ někdy zažili, také v těch nejnevhodnějších okamžicích, jako jsou třeba pracovní pohovory. Když se to stane – je důležité si uvědomit, že to není taková katastrofa, jak to možná vy sami v hlavě cítíte. Pamatujte, že jde o dočasný stav, který můžete kontrolovat, a proto by neměl narušit celý váš rozhovor. A co víc, můžete dokonce snížit šance, že k nim dojde, tím, že budete postupovat podle tipů v tomto blogu. Hodně štěstí při vašem příštím pohovoru!
 
 
Autor: Hays Canada
 
00

Join our social networks

    

 
Looking for a job? Click here to access our latest job offers or get in touch with one of our expert consultants.

 
How does your salary compare to current labour market trends? Find out in our online salary checker.