Začátky v novém zaměstnání

Ať už jste absolvent, manažer nebo generální ředitel, začátek v nové práce je stresující pro každého. Váš nový zaměstnavatel Vám ale dal práci, je tedy přesvědčen o tom, že jste pro společnost a tým tou nejlepší volbou. Jak si tedy usnadnit přechod do nového zaměstnání co nejvíce?

Buďte před nástupem ve spojení s firmou

Blahopřejeme, získali jste novou práci! Ale stává se, že si budete muset počkat měsíc nebo déle, kvůli výpovědní lhůtě, než do nové firmy nastoupíte. Během této doby možná budete chtít zůstat v kontaktu se svým novým zaměstnavatelem. Mohou Vás dokonce pozvat do kanceláře nebo na drink s novými kolegy, abyste se poznali. Pokud se tak stane, přijměte pozvání a snažte se zapadnout.
 

Přijďte včas a dobře se prezentujte

Přirovnejte svůj první den v práci jako ke dni, kdy jste se zúčastnili pohovoru. Dokažte svému novému šéfovi, že učinil správné rozhodnutí a prezentujete se jako profesionální, vstřícní a znalí. Nezapomeňte také na vhodný oděv, pokud to vaše práce vyžaduje. 
 

Pamatujte si jména lidí

Projděte si zasedací pořádek a také jména lidí z různých oddělení. Hlavně si zapamatujte jména těch, se kterými bude v pravidelném kontaktu, jako je třeba recepční. Při pozdravu oslovujte lidi jménem a používejte jejich jména i při rozhovoru, lépe si je tak zapamatujete.
 

Zapojte se do týmu

Zkuste být proaktivní. Je to skvělý způsob, jak poznat své nové kolegy a dokázat jim, že jste týmový hráč. Zajímejte se nejen o ně, ale také o okolí, kde pracujete. Zeptejte se, kam chodí na oběd, nebo kde je dobrá kavárna. Můžete na jídlo a kávu zajít společně s nimi. Pokud máte možnost, zúčastněte se firemních akcí nebo si s kolegy dopřejte po práci drink. Utužíte tak vztahy a dozvíte se více zákulisních informací o tom, jak to v týmu funguje.
 

Budujte vztahy

Během prvních pár dní v práci zjistíte, s kterými kolegy budete v budoucnu úzce spolupracovat. Vynaložte proto dostatečné úsilí a dobře své kolegy poznejte. Budování individuálních pout Vám může pomoci v překonávání budoucích pracovních překážek. Navíc se z pouhých kolegů mohou časem stát přátelé na celý život. Proto se snažte být otevření a mít pozitivní přístup. Komunikace je pak daleko snazší pro obě strany.

Není však na škodu budovat si pevné vztahy se všemi lidmi, kteří Vám pomohou dobře vykonávat Vaši práci. Nemusí to být jen lidé ve Vašem týmu, ale může se jednat o různé zaměstnance, od asistentky ředitele po obchodního manažera.

Ptejte se svého šéfa na ty správné otázky

Jedná se o rozšíření prvního dojmu, takže se ptejte na otázky týkající se firmy a jejího podnikání. V případě, že si nevíte rady, nebojte se zeptat také na cokoliv dalšího. Stále platí, že jste nový zaměstnanec a žádný učený z nebe nespadl. Když požádáte své kolegy o pomoc, určitě vám s radostí vyhoví.
 

Poslouchejte, poslouchejte, poslouchejte

V prvních chvílích v novém zaměstnání  byste měli více poslouchat než mluvit. Dělejte si kvalitní poznámky, abyste si usnadnili svou práci. Věřte, že si v krátkém časovém úseku budete muset osvojit velké množství potřebných informací.
 

Soustřeďte se na to, co je důležité

Mějte popis své práce po ruce a revidujte ho, jakmile začnete se začnete v nové práci cítit sebejistěji. Zamyslete se nad tím, jak souvisí to, co se učíte, s tím, co se od vás očekává a jak dosáhnete úspěchu.
 

Nesnažte se změnit svět během prvního dne

Možná jste zodpovědný za vedení většího týmu lidí nebo jste byli najati za účelem změny stávajícího procesu nebo stávající firemní kultury. Nezapomeňte však věnovat náležitou úctu lidem a společnosti tím, že nejdříve pochopíte, jak a proč věci fungovaly, než začnete dělat zásadní změny. Pokud jste zvyklí na jiný typ práce, netlačte na pilu a nesnažte se přesvědčit své kolegy, že svou práci nedělají dostatečně efektivně, alespoň ne ve zkušební době. Času na zefektivnění postupů bude dost.
 

Zatloukat? Raději ne.

Pokud se Vám něco nepovede, nesnažte se to vyřešit sami, přinejmenším ne ve Vašich prvních pracovních dnech. Buďte otevření a o problému komunikujte, často se z něj můžete poučit do budoucna. Pro vaše kolegy je to také signál, že dokážete případné problémy řešit na rovinu a s klidem.

Zavolejte svému konzultantovi a sdělte mu své dojmy

Je důležité konzultovat jakékoli otázky a pochybnosti, které můžete mít v této rané fázi. Váš konzultant má ty nejlepší předpoklady pro to, aby pro Vás získal odpovědi.
 

Máte pochybnosti?

Pokud máte první den pocit, že jste udělali nástupem do této společnosti chybu nebo že si nebudete rozumět se svými novými kolegy, hlavně nepropadejte panice. Usadit se v nové organizaci často vyžaduje čas a mnoho lidí má na začátku výhrady, které ale rychle odezní. Než se svěříte nadřízenému s obavami, měli byste dokončit v nové práci alespoň jeden celý týden, nejlépe však dva.
 

Nezapomeňte, že na rozmyšlenou máte většinou zkušební dobu, která trvá nejčastěji tři měsíce. Je to důležité období nejen pro Vašeho zaměstnavatele, ale také pro Vás, abyste si ujasnili, zdali je pro Vás práce vyhovující. Mějte však na paměti, Váš zaměstnavatel si tyto otázky ujasňuje také.

 

Hodně štěstí!


Jana Šromová

HR Manager, Hays Czech Republic
Profil autora na LinkedIn

 

Spojte se s námi na sociálních sítích