Jak napsat motivační dopis
Co by měl obsahovat motivační dopis k žádosti o zaměstnání? V tomto článku se dozvíte, proč věnovat sepsání průvodního dopisu čas, co do něj zahrnout a co naopak vynechat.
Napsání motivačního dopisu k žádosti o zaměstnání vám může skutečně pomoci vyniknout v očích náborového manažera nebo personalisty. Když mu věnujete patřičný čas a úsilí, zapůsobíte jako aktivní uchazeč, který má skutečný zájem o pozici, o kterou se ucházíte.
Co je to motivační nebo také průvodní dopis?
Jedná se o dokument, který někteří uchazeči předkládají spolu se svým životopisem, když se ucházejí o zaměstnání. Slouží jako osobní představení vás jako profesionála a umožňuje vám stručně shrnout, proč jste pro danou práci vhodnou osobou. Personalista nebo manažer se pak o vás může dozvědět další podrobnosti ve vašem životopise.
Ne všichni uchazeči si však dají tu práci, aby napsali motivační dopis na míru každé pracovní žádosti. My to ale velmi doporučujeme, je totiž pravděpodobnější, že čtenáře zaujmete.
Jak napsat motivační dopis
Hlavním účelem motivačního dopisu je sdělení, že máte o danou příležitost skutečný zájem - a proč. Personalizace je tedy skutečně na místě, neměli byste pouze upravit jednu základní šablonu dopisu. Zatímco se tento účel motivačního dopisu nikdy nezměnil, způsob jeho prezentace se stále vyvíjí. Motivační dopisy dnes mohou mít také podobu osobní poznámky, kterou připojíte k žádosti o zaměstnání na LinkedIn nebo e-mailu, do kterého vložíte svůj životopis.
Níže jsme pro vás připravili několik bodů, které byste při psaní motivačního dopisu měli dodržet a čemu se naopak raději vyhnout.
Přizpůsobte jej
Informace jsou nyní snadněji dostupné než kdykoliv dříve a téměř vždy můžete dohledat jméno osoby, které vaši žádost o zaměstnání adresovat. Nekopírujte a nevkládejte jednotný motivační dopis na každou pozici, o kterou se ucházíte – pokaždé ho udělejte osobní a cílený. Zaměstnavatel pozná, že jste jen upravili pár slov stejného motivačního dopisu, který posíláte všem ostatním, což může naznačovat, že o volné místo nemáte skutečný zájem.
Úvod, který zaujme
První věta motivačního dopisu buď upoutá pozornost personalisty, nebo ji ztratí. Ukažte, že rozumíte tomu, koho firma hledá a potřebuje. Bez jakýkoliv oklik rovnou sdělte, proč vy jste tím kandidátem, který dokáže vyřešit problém náborového manažera. To může být například je relevantní know-how v oboru, dovednosti, zkušenosti a úspěchy. To bude fungovat lépe než obecné "Ucházím se o pozici XXX.".
Odkažte na reference nebo předchozí zkušenosti s firmou
Pokud jste na tuto příležitost narazili prostřednictvím známého nebo máte s danou společností předchozí vazby, zmiňte se o tom. Možná vás Váš známý již dříve představil personalistovi, protože si myslel, že se na danou pozici hodíte. Mohli jste například získat povědomí o firmě během svého působení u některého z dodavatelů či konkurentů společnosti?
Upravte předmět emailu s vaší žádostí
Znovu se také podívejte na popis pracovní pozice – zaměstnavatel může po uchazečích například požadovat, aby do předmětu uvedli nějakou konkrétní informaci nebo značku.
Používejte klíčová slova
Vytipujte z popisu práce klíčová slova, která vystihují také vaše schopnosti a uveďte je v dopise, ale nepřeplňte jimi tento dokument v naději, že vaši žádost zachytí nějaký speciální skenovací software – s použitím klíčových slov je možné to přehnat!
Nezapomeňte na kontakty
Uveďte své kontaktní údaje včetně jména, telefonního čísla, e-mailové adresy a odkazu na váš profil na LinkedIn.
Profesionální zakončení
Hlavní část motivačního dopisu zakončete silným sdělením, například: "Rád s Vámi podrobněji proberu, co bych mohl Vaší společnosti přinést a nabídnout," a uzavřete jej formálním a všeobecně uznávaným "S pozdravem" nebo "S přáním pěkného dne".
Zkontrolujte pravopis a správnost formátování
Motivační dopis napište nejlépe v aplikaci Word, aby vás program mohl upozornit na případné překlepy či pravopisné chyby. Zkontrolujte také, zda se veškeré formátování ve Wordu správně překlopí do e-mailu nebo online formuláře. Co se týče formátování, jednoduché odstavce a odrážky fungují lépe než graficky složité bloky textu.
Pokud je to možné, vložte motivační dopis a životopis do stejného dokumentu, předejdete tak možnosti ztráty či špatného zatřídění dokumentu, pokud zaměstnavatel používá automatizovaný online systém pro správu uchazečů.
Co nedělat při psaní motivačního dopisu
Žádné rozsáhlé fráze
Nepouštějte se do košatých popisů, buďte struční. Personalistu zajímají spíše konkrétní fakta než výstřednosti nebo klišé.
Nepřehlížejte drobnosti
Znáte jméno zodpovědné osoby abyste jí mohli motivační dopis adresovat osobně? Nezapomeňte také ke konci dopisu uvést, kdy můžete do nové práce nastoupit, a uvést své kontaktní údaje. Právě takové drobnosti vám mohou pomoci vyniknout mezi ostatními kandidáty.
Neopakujte pouze informace z Vašeho životopisu nebo LinkedIn profilu
Motivační dopis by měl tyto naopak ty to informace doplnit o důležité detaily a tím podpořit váš kariérní příběh. Mají například vaše koníčky, zájmy nebo profesní minulost nějakou konkrétní spojitost s vaším zájmem o nabízenou pozici?
Nepřehánějte to s lichotkami
Nesnažte se vlichotit do přízně personalisty, protože byste mohli působit nejistě, neupřímně nebo až podlézavě. Profesionalita, zralost a autenticita jsou zásadní vlastnosti, kterých je třeba držet se od počátku vztahu se zaměstnavatelem.
Nepište ve třetí osobě
Motivační dopis je dopis adresovaný přímo zaměstnavateli. Tento dokument používáte k tomu, abyste prodali sami sebe. Tón hlasu v motivačním dopise by měl být profesionální, ale zároveň by měl být dostatečně konverzační, aby čtenáře zaujal a prozradil mu více o vaší osobnosti, hodnotách a zájmu o danou pozici.
Nepoužívejte WordArt ani neobvyklá písma
Používejte standardní profesionální písmo, například Arial, které je čitelné a čisté. Nejde jen o to, abyste na personalisty udělali správný dojem a méně namáhali jejich oči. Automatické skenovací systémy, které používají některé společnosti, nemusí vždy umět správě zpracovat neobvyklejší typy písma.
Příklad motivačního dopisu
Název společnosti
Adresováno komu
Adresa společnosti
Předmět: Zkušený manažer na pozici Commercial Director
Vážený pane XY,
na nedávném veletrhu X mi vaše kolegyně Alena Horáková představila vaši společnost, jejíž aktivity a firemní kultura mne skutečně zaujaly. Když jsem pak na vašem webu zaznamenal inzerát na pozici Commercial Director, velmi mne tato příležitost potěšila.
Adresováno komu
Adresa společnosti
Předmět: Zkušený manažer na pozici Commercial Director
Vážený pane XY,
na nedávném veletrhu X mi vaše kolegyně Alena Horáková představila vaši společnost, jejíž aktivity a firemní kultura mne skutečně zaujaly. Když jsem pak na vašem webu zaznamenal inzerát na pozici Commercial Director, velmi mne tato příležitost potěšila.
Věřím, že mých patnáct let na pozici manažera v jedné z největších společností v odvětví X, kde se mi podařilo dosáhnout 25procentního nárůstu tržeb v posledních pěti letech, mi dává skvělý základ k tomu, abych mohl navázat na zkušenosti, které již mám a uplatnil své znalosti a dovednosti v roli Commercial Managera ve vaší společnosti.
Po prostudování popisu práce jsem přesvědčen, že se na tuto pozici výborně hodím a mohl bych vaší firmě pomoci dosáhnout jejích cílů. Vaše společnost XY se nachází v podobné fázi vývoje jako můj současný zaměstnavatel, když jsem u něj začínal pracovat, a já bych se velmi rád podílel na jejím podobně úspěšném růstu.
Rád bych poukázal na následující dovednosti a úspěchy, na kterých bych rád stavěl v pozici Commercial Directora u vás:
- silné dovednosti v oblasti práce s lidmi, zdroji a procesy. Díky tomu jsem v mé současné pozici dosáhl konzistentního a měřitelného zlepšení produktivity, výkonnosti a prodeje - všechny tyto dovednosti dobře odpovídají tomu, že Vaše společnost hledá Commercial Directora s "prokazatelnými výsledky" v těchto oblastech.
- konkrétními kroky jsem přispěl při tranzici mé současné společnosti z malé firmy s ročními příjmy 25,2 milionu korun a 18členným týmem zaměstnanců na jednu z nejlépe prosperujících firem ve svém oboru, která zaměstnává 48 zaměstnanců a v loňském roce vykázala příjmy ve výši 76,2 milionu korun.
Rád bych využil svých schopností a kontaktů k dosažení ambiciózních cílů vaší společnosti v oblasti růstu.
Děkuji vám za zvážení mé žádosti. Přikládám svůj životopis a těším se na náš další rozhovor o této pracovní příležitosti.
S pozdravem,
Tomáš Dvořák
Klikatá 45, Praha
M: +420 111 222 333
E: dvoraktomas@email.com
URL LinkedIn
V Praze, 12.5.2024
Co je třeba si zapamatovat o motivačních dopisech
Princip úspěšného motivačního dopisu je jednoduchý: musí být pro zaměstnavatele dostatečně zajímavý, aby cítil potřebu zjistit více informací o Vás z Vašeho CV a případně vás pozvat na osobní či online schůzku.
Zkuste při přípravě vašeho dalšího motivačního dopisu dodržet výše uvedená doporučení a staňte se atraktivnějším uchazečem, který má větší pravděpodobnost, že bude vybrán do užšího výběru pro pohovor.
Aktualizujete svůj životopis? Naše tipy a rady pro psaní životopisu vám pomohou začít.