Jak si říct o zpětnou vazbu po pracovním pohovoru

Poskytování zpětné vazby po pohovoru by mělo být automatickou součástí výběrových řízení. Uchazeči o pracovní místa s pomocí kvalitní zpětné vazby dostávají informaci nejen o tom, v jakých oblastech si během pohovoru vedli dobře, ale také kde naopak viděl potenciální zaměstnavatel nějaké rezervy. Firmy pak správnou a včasnou komunikací efektivně posilují svou značku spolehlivého a silného zaměstnavatele na trhu práce. Průzkumy nejen v České republice, ale i na globálních pracovních trzích ukazují, že na absenci zpětné vazby si uchazeči ve výběrových řízeních stěžují nejčastěji. A přiznejme si – celkem po právu.

„Děkujeme Vám, nicméně upřednostnili jsme uchazeče s větší pracovní zkušeností.“
Kolik z nás tuto větu někdy slyšelo? Nakolik to může být pravda, toto rozhodně není příklad dobré zpětné vazby, nic jsme se z ní totiž nedozvěděli.
 

Jak a kdy si říct o zpětnou vazbu, která mi bude skutečně prospěšná?

Právě jste absolvovali pohovor, máte z něj dobrý pocit nebo možná cítíte, že jste někdy neodpovídali tak, jak byste si v ideálním případě představovali. A toužíte vědět, teď hned, jak to vnímala druhá strana. Je vhodné si říct o zpětnou vazbu ještě na pohovoru?
 
Málokterý uchazeč toto udělá, takže pokud se zeptáte, jak jste si vedli, budete rozhodně více zapamatovatelní. Tento postup ale můžeme doporučit pouze v případě, že v průběhu pohovoru z náznaků, řeči těla a jednání personality poznáte, že jste se vám pohovor vyvedl. Pokud si totiž personalista není jistý, zda Váš výkon stačí na to, abyste postoupili ve výběrovém řízení dále, stavíte ho do nepříjemné situace. Bude zřejmě potřebovat trochu času, možná konzultovat váš výkon s další osobou ze společnosti, aby si porovnal váš výsledek s požadavky na pozici, případně s výkony dalších uchazečů. Případné pochybnosti totiž automaticky neznamenají, že ztrácíte šance na postup do dalších kol.
 

Za jak dlouho po pohovoru mám očekávat zpětnou vazbu?

Pokud po skončení pohovoru personalista sám nezmíní, kdy můžete očekávat informace o dalších krocích, sami se zeptejte, například takto: „Děkuji za příjemný pohovor. Kdy případně mohu očekávat zpětnou vazbu nebo informace o dalším postupu ve výběrovém řízení?“
Tím sami dáte najevo, že váš zájem o pozici trvá a chcete ve výběrovém řízení pokračovat.
 
Informaci o tom, jaký výkon jste na pohovoru podali, byste měli dostat bez delšího čekání, za ideální se považuje jeden až tři dny. V tomto rozmezí by vám firma měla být schopna říci, v jakých oblastech jste byli silní a vedli si dobře a kde máte oproti požadavkům společnosti možná nějaké rezervy. Správná zpětná vazba totiž obsahuje obojí, jak identifikaci toho, v čem jste zazářili, tak i podněty k dalšímu zlepšení.
Pokud vás společnost upozorní na nějaký nedostatek, neberte to negativně nebo osobně, vezměte to jako příležitost. Jde o něco, co můžete do příště vypilovat?
 

Firma se mi se zpětnou vazbou neozývá. Co teď?

Jak už jsme zmínili výše, je v zájmu každé společnosti, která přijímá nové zaměstnance, aby s nimi pravidelně komunikovala a vždy se snažila dodržet slíbené termíny. Ale stát se může cokoliv, a to na obou stranách, proto nedodržení slíbeného termínu nemusí vždy znamenat neprofesionalitu.
 
Po uplynutí doby, na které jste se během pohovoru dohodli, se proto neváhejte ozvat. Můžete personalistovi zavolat nebo napsat email s dotazem, jak to s výběrovým řízením v tuto chvíli vypadá a jak společnost hodnotí Vás jako uchazeče na pozici, na kterou jste se přihlásili.
 

Uspěli jste na pohovoru a společnost vás zve do dalšího kola?

Zadařilo se, zpětná vazba po pohovoru byla dobrá, a dokonce jste získali pozvání do dalšího kola. Výborně! Nezapomeňte si zjistit, co vás v tomto dalším kroku výběrového řízení čeká – možná potkáte svého budoucího nadřízeného, možná vás čeká nějaký praktických test. Čím více podrobností se dozvíte, tím lépe se můžete připravit.
 
Přestože jste první fází prošli úspěšně, nebojte se dále zapátrat a zeptejte se, zda by vám personalista doporučil, v čem byste se mohli před dalším kolem pohovoru zlepšit, na co se zaměřit nebo zda vám může říct něco bližšího o osobě, se kterou se máte setkat, abyste se dobře nachystali. Takto jasně a stručně položená otázka je důkazem toho, že výběrové řízení berete vážně a seriózně.
 

Firma mě po pohovoru zamítla. Co mám dělat?

S neúspěchem na pohovoru se čas od času setká každý. V ideálním případě vám ze společnosti zavolají, sice vás zamítnou, ale zároveň vám vysvětlí důvody jejich rozhodnutí. Jak jsme už zmínili výše, neberte to jako kritiku vůči vaší osobě nebo vašim zkušenostem, ale jako příležitost něco se dozvědět.
 
Účelem zpětné vazby je získat informace, které budete moci využít v dalších výběrových řízeních. Pokud se vám na více pohovorech dostává podobné negativní zpětné vazby, je načase se zamyslet, zda cílíte skutečně na tu správnou pracovní pozici nebo správný typ společnosti.
 
Přiznejme si však, není moc firem, které dokáží zvládnout proces zamítnutí neúspěšných uchazečů takto ideálním způsobem. Ve velkých společnostech, které řeší velké množství náborů to často ani není možné. Ovšem, i pokud firma volí komunikaci emailem, měla by být schopna poskytnout vám informace, které potřebujete.
 
Dostali jste jen obligátní stručnou odpověď „Děkujeme za účast ve výběrovém řízení, ale rozhodli jsme se pokračovat s uchazeči, kteří lépe vyhovují našim požadavkům.“? Mnoho lidí už na takový email často ani nereaguje, a je to pochopitelné. Ovšem vy se s takovou zpětnou vazbou nemusíte spokojit. Pokud chcete vědět, zda jste někde udělali chybu nebo kde se stal problém, personalistovi zavolejte nebo napište. Zdvořile poděkujte, projevte lítost, že ve výběrovém řízení nepokračujete a zeptejte se, co byste příště mohli udělat lépe, aby byl výsledek úspěšnější.
 
Svou reakci můžete formulovat například takto:
 
Dobrý den, děkuji Vám za zprávu a za možnost zúčastnit se výběrového řízení na pozici XY ve vaší společnosti. Mrzí mě, že jsem nepostoupil/a do dalšího kola, a proto bych se rád/a zeptala, co bych mohl/a během pohovoru případně příště zlepšit, aby byl výsledek úspěšnější. Věřím, že mi Vaše upřímná zpětná vazba pomůže vylepšit můj výkon v dalších výběrových procesech.
 
Děkuji a přeji příjemný den,
XY
 
Ukážete se jako vyzrálý člověk, který dokáže přijmout nepříjemnou zprávu s klidem a rozvahou a také jako člověk, který má ambice a je připraven na sobě dále pracovat.
 
Často jsou to detaily, které ve výběrovém řízení rozhodnou. Pokud to byl i váš případ, nikde není psáno, že se k vám firma nemůže opět vrátit a navázat spolupráci po nějakém čase. Děje se to častěji, než byste řekli.

Spojte se s námi na sociálních sítích