Blogy

Řekněte mi něco o sobě. Jak správně odpovědět na pohovoru?

Otázka, kterou začíná snad každý pracovní pohovor: „Prosím, můžete mi povědět něco o sobě?“ Mám mluvit o sobě, a sám sebe znám nejlépe, co by se tedy mohlo pokazit? Jakkoliv se tato otázka zdá být jednoduchou, je také záludná, protože poskytnout uspokojující a dobrou odpověď je opravdu těžké.
 
Na základě Vaší odpovědi si personalista o Vás vybuduje svůj první dojem. Špatná odpověď navíc může srazit vaše sebevědomí a poté ovlivnit váš výkon po zbytek pohovoru. Jak tedy odpovědět co nejlépe?
 

Dejte své odpovědi strukturu.

 
Rozdělte svou odpověď na tři hlavní částiTato otázka je velmi otevřená, může vás tedy svést k tomu, abyste podrobně popsali řadu detailů z vašeho života, od základní školy až po vaše koníčky. Co chce ale personalista na pohovoru zjistit je:
 

1. Vaše relevantní vzdělání a profesní zkušenosti

2. Klíčové dovednosti a znalosti, které máte a přímo se vztahují k této příležitosti

3. Co hledáte ve své nové roli a čím Vás právě tato nabídka oslovila

 

Jak tedy popsat sám sebe na pracovním pohovoru?

 
1. Vaše vzdělání a profesní zkušenosti
 
Začněte tím, že stručně popíšete své dosavadní vzdělání a pracovní zkušenosti. Snažte se, pokud je to možné, zahrnout pouze to vzdělání a praxi, které se přímo vztahují k roli, o kterou se ucházíte. V této fázi, pokud tedy nehledáte své první zaměstnání, není potřeba hovořit o brigádách, práci při škole či o jiném než posledním dosaženém vzdělání. Pokud se ucházíte například o pozici Specialisty online marketingu, může tato část vaší odpovědi vypadat nějak takto:
 
"Získal jsem magisterský titul v oboru digitální marketing na Vysoké škole ekonomické v Praze. Po absolvování jsem začal svou kariéru v marketingu v IT společnosti na pozici Specialisty na obsahový marketing, kde jsem pracoval dva roky a byl jsem součástí tříčlenného týmu. Já sám jsem měl na starosti externí komunikaci a správu sociálních sítí a měl jsem také možnost podílet se na správě firemního webu.“
 
Tato odpověď je věcná a poskytuje informace o relevantním vzdělání a zkušenostem vztahující se k nové pozici. Personalista tak bude mít zájem vyslechnout si více detailů k dalšímu bodu – dovednostem, které jste se během této doby naučili.
 
2. Klíčové dovednosti a znalosti, které máte a přímo se vztahují k této příležitosti
 
Nyní přišel čas promluvit o příslušných dovednostech a odborných znalostech a silných stránkách, které jste si během svého dosavadního vzdělávání a praxe osvojili a zlepšili. Použijte také klíčová slova, která se přímo vztahují k pracovní pozici.
 
Například: "Na této pozici jsem získal praktické zkušenosti se správou sociálních sítí a dalšími komunikačními kanály. Kromě příspěvků a placených kampaní jsem také připravoval emailové kampaně a vyhodnocoval jejich výsledky, které jsem následně prezentoval v českém i anglickém jazyce svým nadřízeným. Díky tomu jsem zjistil, že toto je obor, který mě zajímá a kterému bych se rád věnoval více do hloubky."
 
Tuto část odpovědi je dobré podpořit měřitelnými příklady, například:
 
"Například, díky naší poslední marketingové kampani, kterou jsem na sociálních sítích vedl, jsme dosáhli zvýšení prodeje o 10 %."
 
3. Co hledáte ve své další roli a proč vás právě tato nabídka oslovila
 
V poslední části vaší odpovědi je potřeba přiblížit personalistovi, jaké jsou vaše kariérní ambice a co konkrétně čekáte od vašeho dalšího kariérního kroku. Nenechte se zlákat k tomu, abyste se v detailech rozhovořili o důvodech, proč chcete odejít od svého současného zaměstnavatele. Buďte v tomto ohledu struční a spíše se snažte jasně vysvětlit důvody vašeho zájmu o pozici, na kterou jste reagovali. Mějte na paměti, že je dobré odpovídat v pozitivním duchu, jako například:
 
"Moje současná pracovní pozice mi pomohla rozvíjet digitální dovednosti, které dnes mám, ale myslím, že nadešel čas udělat v mé kariéře další krok. Proto hledám náročnější roli v rychle se rozvíjející globální firmě, kde budu mít větší možnosti podílet se na dalších projektech, dále se učit a kariérně růst. I proto mě pozvání na pohovor k vám do společnosti potěšilo.“
 
Pokud se právě chystáte na pracovní pohovor, doporučujeme přečíst si náš článek „Jak se připravit na pohovor“, kde naleznete další tipy a rady, které vám pomohou s přípravou k výběrovému řízení.
 

Jak svou odpověď správně prezentovat

 
Nyní víte, kterým konkrétním bodům se při odpovědi na tuto otázku věnovat a jak by měla v ideálním případě vaše odpověď znít. V další fázi je potřeba zamyslet se také nad tím, jakým způsobem budete svou odpověď prezentovat, aby vyzněla dobře a poskytla tazateli informace, které potřebuje. Mějte proto na paměti následující doporučení:
 
1. Odpověď přizpůsobte posluchači
Pokud hovoříte s personalistou, pamatujte, že nebude mít dostatek odborných nebo technických znalostí z vašeho oboru, nezacházejte tedy do přílišných detailů. Pokud budete hovořit s vaším potenciálním nadřízeným, můžete být konkrétnější.
 
2. Nepodceňujte význam prvního dojmu
Nezapomínejte na to, že první dojem můžete udělat jen jednou. Proto se snažte udržet oční kontakt, hovořte o své práci se zájmem, buďte profesionální a pozitivní.
 
3. Hovořte k věci
Neformulujte svou odpověď příliš rozvláčně, není na místě vyprávět váš celý životní příběh. Mluvte o relevantních tématech, která jsme popsali výše. Například není nutné vysvětlovat, z jakých důvodů odcházíte ze současného zaměstnání.
 
4. Odpověď na otázku si procvičte
Odpověď na tuto otázku si předem připravte, zbavíte se tak stresu. Nesnažte se ji ale naučit nazpaměť, aby vás nevyvedla z rovnováhy situace, kdy si nebudete moci na něco vzpomenout. Odpověď si můžete natrénovat například před zrcadlem a zaměřit se tak více i na řeč těla a udržení očního kontaktu. Můžete také zapojit někoho, komu důvěřujete a kdo vám bude schopen poskytnout upřímnou zpětnou vazbu.
 
 
Pokud na vašem pohovoru zazní otázka „Řekněte mi něco o sobě“, vězte, že to není důkaz laxního přístupu personalisty, který si neudělal čas prostudovat si váš životopis. Naopak, chce touto cestou získat informace o tom, jaká osobnost před ním sedí, jak umíte komunikovat a jaká fakta z vašeho pracovního života vy sami považujete za důležitá. Vaše odpověď totiž vypoví mnoho i o vaší pracovní motivaci. Využijte tedy tuto otázku k tomu, abyste učinili ten nejlepší první dojem.
 
 

Podobná témata: 
Jak odpovědět: Účastníte se i dalších pohovorů?
10 znamení, že Váš pohovor šel dobře

 


Jana Šromová

HR Manager, Hays Czech Republic
Profil autora na LinkedIn

 

00

CZ_RB_Social

Spojte se s námi na sociálních sítích

    

CZ_RB_Search jobs

 
Hledáte novou práci? Prohledávejte v našich nabídkách nebo se spojte s jedním z našich odborných konzultantů.

CZ_RB_SalaryChecker

 
Jak se pohybuje vaše mzda ve srovnání s aktuálními daty z pracovního trhu? Zjistěte v našem online srovnávači mezd