Proč se ucházíte o tuto pracovní pozici? Jak odpovědět.

Jedna z nejméně oblíbených a zároveň nejčastějších otázek na pohovoru. Pravděpodobně nemine ani vás. Odpovědět lze mnoha způsoby. K těm nejčastějším pak patří „potřebuji novou výzvu“ nebo „vaše společnost mi přijde velmi zajímavá“. Jak moc by ale taková odpověď zaujala vás, pokud byste byli v roli personalisty?

Odpověď na tuto otázku si rozmyslete předem a zvažte, jak vaše reakce osloví vašeho potenciálního manažera nebo personalistu. Nesklouzněte k obecným odpovědím jako jsou ty výše uvedené, jelikož je pravděpodobně slyšel již mnohokrát předtím a nijak zvlášť jej neohromí, natož aby se dozvěděl to, co potřebuje vědět – proč chcete pracovat právě pro tuto společnost a na této konkrétní roli?

Personalista bude s největší pravděpodobností hledat někoho, kdo dokáže projevit zájem o firmu jako kvalitního zaměstnavatele a zároveň člověka, který svou práci bude vykonávat zodpovědně, s potřebnými dovednostmi a s patřičnou vášní. Náš návod vám pomůže strukturovat vaši odpověď.

V první řadě si stejnou otázku položte sami. Co přesně Vás na pozici zaujalo? Oprostěte se od faktu, že zkrátka někde pracovat musíte. Pokud sami sobě nedokážete odpovědět, pravděpodobně personalistovi následně neposkytnete informace, které by už předtím neslyšel od ostatních uchazečů nespočetněkrát. V této otázce máte jedinečnou příležitost okamžitě zaujmout vaší všímavostí, rozhledem a entusiasmem. 

1. Co vás přesně láká na dané společnosti?

Zaměstnanci, kteří ctí a uznávají hodnoty společnosti,  jsou obecně velmi výkonní a snaží se dosáhnout co nejlepších výsledků jak pro sebe, tak pro celou firmu.

Je možné, že jste o společnosti nikdy předtím neslyšeli nebo naopak vás tato firma vždy zajímala. Ať tak či onak, je zásadní, abyste prokázali základní povědomí o firmě a svůj zájem o ni, který produkt či služba vás zaujala. Ukažte, že znáte hodnoty společnosti a jsou vám blízké. Můžete také zdůraznit některé jejich úspěchy, které jste zaznamenali a oceňujete je.

Jak na to: přečtěte si znovu pečlivě popis pracovního místa, a to konkrétně tu část, kde se hovoří o společnosti jako takové. Co vás oslovilo? Podívejte se na webové stránky firmy, prohlédněte si firemní příspěvky na linkedin nebo jiných sociálních sítích. Jak na vás prezentace společnosti působí?

2. Proč vás zaujala právě tato konkrétní pozice?

Z vaší odpovědi by měl personalista vyrozumět, že vás daná problematika a pozice skutečně baví a naplňuje, ne pouze to, že se domníváte, že byste v ní byli dobří. Vyzdvihněte konkrétní body náplně práce, které vás nejvíce zaujaly a na které se těšíte.

Jak na to: v popisu pracovního místa si zvýrazněte jednotlivé pasáže, zaměřte se na oblasti, kde už zkušenosti máte a tudíž na ně můžete plynule navázat a být  tak firmě přínosní obratem.

3. Jak by vám tato příležitost mohla pomoci s vaším rozvojem?

Pamatujte, že firmy nejraději zaměstnávají takové lidi, u kterých vidí potenciál a kteří usilují o kontinuální rozvoj a zlepšování svých dovedností. Ukažte tedy, že tato konkrétní pozice vám rozvoj vašich schopností a dovedností umožní a uveďte, jakých jednotlivých elementů pozice se tento rozvoj týká. Zdůrazněte, proč své schopnosti chcete zlepšovat právě u tohoto zaměstnavatele.

Jak na to: další pasáž, na kterou se v popisu pracovního místa zaměříte, bude ta rozvojová. Co z popisu pracovního místa vám nabízí možnost posunout se dále a dává vám možnost rozšiřování současných znalostí a dovedností?

4. Dejte najevo, že vás pozvání na pohovor potěšilo

Snažte se na konci své odpovědi zformulovat to, že vás těší, že jste byli pozváni na pohovor právě pro tuto konkrétní roli. Nemusíte poděkování přehánět, stačí v jedné větě zmínit, že máte z pozvání radost, aby personalista věděl, že o danou roli máte opravdu velký zájem.

Příklad vhodné odpovědi

Níže uvádíme příklad vhodné odpovědi marketingového specialisty, který aplikoval na roli ve společnosti, která se zabývá kybernetickou bezpečností:

"Kybernetická bezpečnost je odvětví, které dlouhodobě nabývá na důležitosti a zejména v posledních letech se jedná o opravdu dynamický obor, který se rychle rozvíjí. Tato problematika mě zajímá, protože se svým způsobem dotýká každého člověka. Vaši společnost pak vnímám jako velkého inovátora v oblasti bezpečnosti. Vím, že poskytujete komplexní řešení a pravidelně vídám a četl/a  jsem několik vašich článků, které jste publikovali na webu xy.

V popisu pozice, kterou obsazujete, mě zaujalo, že se hodně zaměřujete na sociální sítě. Jelikož se v oboru digitálního marketingu pohybuji už několik let, je mi toto zaměření opravdu velmi blízké a myslím, že jsem schopen/na vám dodat i nové nápady. Jsem si ale samozřejmě vědom/a i toho, jak rychle se tento obor vyvíjí a je potřeba držet tempo s dobou a sledovat novinky. Ve vaší společnosti mám možnost učit se a dále se vzdělávat u leadera na trhu a držet tak krok s trendy v oboru.

Abych to shrnul/a, tato role a společnost perfektně odpovídá mým zájmům, zkušenostem i ambicím a jsem velmi rád/a, že jsem dostal příležitost dostavit se na tento pohovor.“

Podobně strukturovaná odpověď bude hudbou pro personalistovy uši. Jak jsme uvedli v úvodu, na pohovorech se často vyskytují velmi podobné a velmi generické odpovědi. Pokud tedy dokážete přidat osobní přístup a entusiasmus, odlišíte se od ostatních a představíte se jako ideální kandidát na pozici.  

00

Spojte se s námi na sociálních sítích

    

 
Hledáte novou práci? Prohledávejte v našich nabídkách nebo se spojte s jedním z našich odborných konzultantů.

 
Jak se pohybuje vaše mzda ve srovnání s aktuálními daty z pracovního trhu? Zjistěte v našem online srovnávači mezd