4 méně časté otázky, které se objevují na pohovoru

Příprava na pracovní pohovor by v ideálním případě měla obsahovat i to, jakým způsobem budete odpovídat na otázky, které lze od personalistů očekávat. Zcela jistě budete hovořit o vaší praxi, zkušenostech, dovednostech. Můžete se ale setkat s otázkami, které mezi ty standardní nepatří, ale přesto je vysoká pravděpodobnost, že na pohovoru padnou. 
 
Níže uvádíme několik z nich i s doporučeními našich odborníků, jak nejlépe reagovat, abyste zvýšili své šance na úspěch. 
 

1. "Proč bychom vás měli zaměstnat?"

Tato otázka nepatří mezi uchazeči o práci k oblíbeným. Personalista se však pomocí tohoto dotazu snaží zjistit vaši motivaci pro danou pracovní nabídku. Měli byste tedy zmínit ta nejdůležitější fakta, která z vás činí ideálního uchazeče na tuto pozici. Odpověď by neměla být obsáhlá, ale spíše věcná a co nejvíce konkrétní. 
 
Vzpomeňte si na své největší úspěchy, kterých jste ve své dosavadní kariéře dosáhli. Uveďte, jaké ze svých současných dovedností a kompetencí u nového zaměstnavatele můžete využít. Zmiňte také, co vás na popisu pracovního místa zaujalo a motivovalo, popřípadě jak na vás působí prostředí a kultura firmy, do které se hlásíte. Hledejte společnou linku mezi vašimi dovednostmi, preferencemi, a toho, co váš potenciální zaměstnavatel hledá.
 
Můžete také uvést zájmy či kurzy, kterých jste se zúčastnili, pokud jsou pro vaši novou práci relevantní. To bude sloužit jako potvrzení vašich ambicí a potenciálu.
Na závěr můžete zmínit, proč vás tato konkrétní nabídka zaujala a co vás přimělo na ni reagovat.
 

2. "Jaký je Váš největší profesní úspěch?"

To je nesmírně důležitá otázka, která pomáhá personalistovi poznat dovednosti kandidáta a pochopit, jak definuje úspěch. Než odpovíte na otázku, zamyslete se nad tím, který z vašich profesních úspěchů měl největší vliv na vaši kariéru nebo rozvoj společnosti, pro kterou jste v té době pracovali.
 
Každý zaměstnanec dosahuje jiného úspěchu, vše závisí na úrovni pozice, senioritě ve firmě nebo kvalifikaci. Své úspěchy byste proto neměli podceňovat, ale prezentovat je jako důležitou aktivitu s pozitivním výsledkem.
 
Chcete-li co nejlépe vypovídat o svém úspěchu, použijte model STAR. Nejprve představte situaci, upřesněte podstatu problému, který bylo třeba vyřešit, a poté přejděte k výzvám, kterým jste v té době čelili. Poté se podívejte na kroky, které jste podnikli, a předložte závěry a výsledky vašeho postupu. Díky tomu se budete prezentovat jako profesionál, který efektivně řeší problémy a neustále se rozvíjí.
 

3. "Jak se vyrovnáváte s neúspěchy?"

Otázka vypořádání se s neúspěchy je důležitým prvkem nejen při přijímacím pohovoru, ale i pro vaši budoucí práci. Všímat si a přijmout selhání je potvrzením sebevědomí a vynalézavosti zaměstnance.
 
Chcete-li dobře odpovědět, podívejte se na obtížnou situaci, ze které se vám podařilo dostat. Připomeňte si konkrétní problém a ukažte, jak jste se s ním vypořádali. Hovořte o řešení, které jste použili, a o závěrech, které se vám z této zkušenosti podařilo vyvodit.
Pamatujte, že neúspěch potká každého a je třeba se ho naučit přijímat. 
 

4. "Jak se staráte o svůj kariérní rozvoj?"

Zaměstnavatelé velmi kladně hodnotí proaktivní přístup ke zlepšování dovedností a kompetencí, protože takoví zaměstnanci jsou pro skutečnou hodnotou. Připravte se tedy na tuto otázku, povídejte o kurzech a školeních zacílených na váš rozvoj v oblasti, ve které pracujete. Přemýšlejte o tom, jaké kroky podnikáte, abyste drželi krok s dobou ve vaše oboru, abyste mohli efektivně čelit novým výzvám.
 
Závěrem můžete uvést, jaký dopad by vaše případná spolupráce s novým zaměstnavatelem mohla mít na váš kariérní rozvoj. 
 

Martina Papoušková

Section Manager, Hays Czech Republic
Profil autora na LinkedIn

 

00

Spojte se s námi na sociálních sítích

    

 
Hledáte novou práci? Prohledávejte v našich nabídkách nebo se spojte s jedním z našich odborných konzultantů.

 
Jak se pohybuje vaše mzda ve srovnání s aktuálními daty z pracovního trhu? Zjistěte v našem online srovnávači mezd